A ÎNȚELEGE planul cognitiv (2) -”DACĂ M-AȘ ASCULTA, M-AȘ ÎNȚELEGE”

”Dacă celălalt vorbeşte în plan cognitiv, dacă încearcă să-şi clarifice o idee sau un concept, iar eu nu văd decât o latură afectivă, înseamnă că nu l-am înţeles. Dar la fel de bine se poate ca el să exprime o trăire emoţională sub forma unei generalizări.

Dacă eu preiau ideea şi o dezvolt în planul intelectual, înseamnă acelaşi lucru: că nu am înţeles.

Dacă-mi spune ce îl doare pe plan fiziologic, trebuie să-l înţeleg în planul în care îmi vorbeşte?

Sau trebuie să înţeleg că aceste dureri fizice sunt o exprimare simbolică şi să le interpretez pornind de la ce ştiu eu despre interlocutorul meu?

Daca m-as asculta, m-as întelege Paint

Dacă îmi spune că îl doare capul, eu pot să înţeleg că în acea seară îi dau dureri de cap.

Ce ar trebui să fac: să schimb planul sau să rămân la cel ales de el?

Înţelegere înseamnă şi ce înţeleg eu — pe de o parte, reacţia mea la ce spune el, pe de altă parte, sensul pe care îl dau eu mesajului.

Dacă el spune: „Mă doare capul”, poate că reacţia mea va fi: „Şi pe mine” sau „N-am nici un chef să-l aud văitându-se”, iar înţelesul pe care îl dau eu mesajului va fi axat asupra mea: „Îmi reproşează ceva, îi sunt o povară” sau asupra lui: „Poate că e prea stresat, oare are nevoie de un masaj?”

A înţelege nu înseamnă a răspunde, şi totuşi răspunsul meu va indica ce am înţeles şi ce nu. 

Dacă intenţionez să-mi îmbunătăţesc abilităţile de comunicare, trebuie în primul rând să ştiu să ascult o cerere, o dorinţă, o nevoie fără a mă simţi obligat să o împlinesc.

Să ascult o problemă fără să am impresia că trebuie să o rezolv. Pur şi simplu să ascult şi să arăt că am înţeles.

Uneori este necesar să îi arăt celuilalt cum aş vrea să fiu înţeles.
Aş vrea să fiu înţeles în ceea ce spun astăzi, în acest moment, fără ca celălalt să identifice întreaga mea fiinţă cu ceea ce spun acum şi fără să mă limiteze la aceasta.”

Jacques Salome, ”Dacă m-aș asculta, m-aș înțelege” (găsești cartea aici)

 

Cititul e delicios! Citești conștient?

Laura – Brokerul de Carte

Reclame
Acest articol a fost publicat în Igiena relationala - J.Salome. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.