Inteligenta sociala – Economia emotionala

Inteligenta sociala
” Intr-o buna zi, plecat cu intarziere spre o sedinta, ma aflam in cautarea unei scurtaturi. Asa ca am intrat in curtea interioara de la parterul unui zgarie-nori, cu gand sa o apuc spre iesirea pe care o zarisem de cealalta parte si pe unde as fi putut sa traversez mai repede strada. Dar, de indata ce am ajuns in holul plin de ascensoare al cladirii, un paznic in uniforma s-a napustit spre mine, fluturandu-si mainile si tipand:
– “Nu puteti sa o luati pe aici!”
-“De ce?”, am intrebat eu nedumerit?
-„Proprietate privata!” E proprietate privata!”, mi-a strigat el, vizibil agitat.
Se pare ca nimerisem, fara sa vreau, intr-o zona de securitate nemarcata.
-„Era bine daca scriati pe usa „Intrarea Interzisa”, am sugerat eu, incercand timid sa strecor putina ratiune in dialogul nostru.
Remarca mea l-a infuriat si mai tare.
„Afara!””Afara!”, a urlat el.
Am batut grabit in retragere, tulburat si urmarit o vreme de furia paznicului care imi rasuna in urechi.”
Cand cineva isi descarca sentimentele negative asupra noastra – izbucnind in crize de furie sau amenintari, ori tratandu-ne cu dispret sau dezgust – activeaza in noi sistemele de circuite raspunzatoare de exact aceleasi emotii neplacute. Actul respectiv are consecinte neurologice extrem de puternice.: emotiile sunt contagioase.
„Luam” emotiile puternice aproape la fel cum ne molipsim de guturai – si ne putem alege astfel cu echivalentul emotional al unei raceli.
Fiecare interactiune are un substrat emotional.

In afara de lucrurile obisnuite pe care le facem zi de zi, putem sa ne determinam unii pe altii sa ne simtim mai putin bine sau chiar foarte bine, ori putin mai rau – sau chiar foarte rau, asa cum mi s-a intamplat mie.
Dincolo de ceea ce se petrece in momentul respectiv, putem capata o stare care sa nu ne paraseasca mult timp dupa ce intalnirea propriu-zisa a luat sfarsit – un fel de reminiscenta emotionala. (foarte sumbra in cazul meu).
Transferurile acestea tacite duc in cele din urma la o economie emotionala, adica la castigurile si pierderile interioare nete pe care le traim alaturi de o anumita persoana, intr-o anumita conversatie sau intr-o anumita zi.
Pana seara, balanta neta de sentimente pe care le-am schimbat cu ceilalti determina in mare masura ce fel de zi am avut – „buna” sau „rea”.
Luam parte la aceasta economie interpersonala ori de cate ori o interactiune sociala are ca urmare un transfer de sentimente – lucru care se intampla aproape intotdeauna.

Lupta aceasta interpersonala ia mii de forme, dar toate se reduc la capacitatea de a schimba starea de spirit a unei alte persoane, sau a ei pe a noastra.
Cand te fac sa te incrunti, stranesc in tine o unda de ingrijorare; cand ma faci sa zambesc, ma simt fericit.”

„Inteligenta sociala”, Daniel Goleman  (poti comanda cartea si aici)

Cititul e delicios! Citesti?

Laura – Brokerul de carte

 

 

 

 

 

 

 

Reclame
Acest articol a fost publicat în Inteligenta - Daniel Goleman. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.