Dificultatea de a trai (3)

dificultatea-de-a-trai-povestiri-psihanalitice-despre-copii_1_fullsize„Repetitivul” sau trairile care s-au intalnit

Iata de ce disciplinele pasionante care se pretinde ca sunt puse la dispozitia copiilor nu au nici un sens pentru ei si ii „plictisesc de moarte”.

Invatatoarea ii cere copilului sa spuna ceea ce ea stie deja: asa nu poate avea loc nici o comunicare! Copilul care accepta o asemenea dependenta este cu siguranta deja alienat prin supunere in fata puterii…Invatatoarea le cere copiilor sa invete o lectie: or, ea stie deja ce este in acea lectie. Daca stie, de ce le cere sa repete? Mai bine ar consacra timpul propunandu-le sa caute ceva toti impreuna.

Daca invatatoarea vrea sa trezeasca in copil dorinta de a descoperi, ea trebuie s acaute impreuna cu el; sa ii arate, daca stie deja ceva, unde si cum a invatat; sa ii ceara fiecaruia sa spuna ce crede el; sa ii traduca si ea ce simte; sa gaseasca impreuna cuvinte pentru  trairile pe care nu stiu s ale traduca; iar apoi sa caute impreuna un mod de a le exprima, prin limbaj, trairile si senzatiile care s-au intalnit…

Sub pretextul  respectarii programei, se uita ca trezirea mintii nu poate avea loc decat prin descoperiri personale, recunoscute ca valabile de catre ceilalti.

Aceasta ar trebui sa fie toata activitatea scolara atat in ciclul secundar cat si in cel primar.

Exista, bineinteles, si notiunile care nu pot fi experimentate de fiecare dintre noi si pentru care ne bazam pe cei care le-au experimentat deja. Dar acest lucru trebuie spus.

Imi imaginez ca la scoala li se vorbese copiilor despre fluviile care curg in Franta. Trebuie facute legaturile care s aii dea copilului ocazia sa afle ce au fost exploratorii, sa poata descoperi ce inseamna sa faci o harta, sa urci catre izvorul unui fluviu, sa ii dai un nume, sa vorbesti despre oamenii care, siliti de imprejurari si pentru propria siguranta, si-au construit casele de-a lungul lui si au dat nume oraselor de pe maluri.

Nu stim nimic, in nici un domeniu, decat prin marturia celor care au facut explorari si au dat sens experientelor traite. Orice cunostinta are sens numai prin oamenii care au lasat marturii…Acelasi lucru se intampla si cu invatatoarea, atunci cand le explica celor care vor sa ajunga la aceeasi sursa ca si ea, in ce carte a gasit acele lucruri: o carte scrisa de „cineva”, si nu un manual care a preluat  dintr-un manual care a preluat dintr-un manual care a preluat dintr-un manual…”

Dificultatea de a trai, Francoise Dolto(cartea aici)

Cititul e delicios! Citesti?

Laura -Brokerul de carte

 

Reclame
Acest articol a fost publicat în Francoise Dolto -Povestiri psihanalitice. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.