Etica Personalitatii versus Etica Caracterului

cele-7-deprinderi-ale-persoanelor-eficacecele-7-deprinderi-ale-persoanelor-eficace_1_fullsize

„Concomitent cu cercetarile mele asupra perceptiei, m-am consacrat unui studiu aprofundat al literaturii succesului publicate in SUA incepand cu anul 1776.(…) Parcurgand 200 de ani de scrieri despre succes, am detectat un „pattern” de-a dreptul surprinzator.

Am resimtit in mod acut caracterul superficial al literaturii succesului -in majoritatea ei- din ultimii 50 de ani. Era plina de constienta imaginii sociale, de tehnici si solutii de moment…care lasau insa neatinse aspectele cronice, subiacente, ce supurau si ieseau din timp in timp la iveala.

Prin contrast, aproape toata literatura primilor 150 de ani era centrata pe ceea ce am putea numi Etica Caracterului, ca fundament al succesului: integritatea, modestia, fidelitatea, masura, curajul, dreptatea, rabdarea, harnicia, simplitatea si Regula de Aur. – (cartea aici)

Autobiografia lui Benjamin Franklin e tipica pentru aceasta literatura. Este, in esenta, povestea unui om care s-a straduit sa integreze in profunzime anumite principii si deprinderi.

Ce invatatura se desprindea din analiza Eticii Caracterului?

Ca un mod de viata eficace presupune adoptarea anumitor principii de baza si ca oamenii nu pot avea succese reale si multumiri de durata decat asimiland si introiectand aceste principii, modelandu-si astfel caracterul initial.

La scurt timp dupa Primul Razboi Mondial, perspectiva asupra succesului s-a deplasat de la Etica Caracterului la Etica Personalitatii.

Succesul a devenit o functie a personalitatii, a imaginii publice, a unor atitutdini si comportamente anume, a unor tactici si strategii care facilitau procesele interrelatiilor umane.

Aceasta Etica a Personalitatii opera, in esenta, pe doua cai: tehnici de relationare umana individuala si colectiva, pe de o parte, si adoptarea unei atitudini mentale pozitive, pe de alta. 

O filosofie care se exprima prin maxime mai mult sau mai putin inspirate si valabile, precum: „Atitudinea va determina altitudinea” etc. – cartea aici

Nu vreau sa sugerez ca elementele Eticii Personalitatii  – dezvoltarea personalitatii, perfectionarea comunicarii, cultivarea strategiilor de influentare si cele ale gandirii pozitive – n-ar fi benefice, daca nu chiar esentiale, uneori, pentru obtinerea succesului. Ele sunt insa trasaturi secundare, nu primare. 

Daca incerc sa folosesc tactici si strategii de influentare umana cu scopul de a obtine de la oameni  sa actioneze conform intentiilor mele, sa-si organizeze mai bine activitatile, sa fie mai motivati, sa le fiu agreabil, si ei sa se placa reciproc – in vreme ce caracterul meu este vicios, marcat de duplicitate si nesinceritate, atunci, pe scadenta mai lunga, nu pot avea succes. Duplicitatea mea va naste suspiciuni, si orice as face, orice as intreprinde, chiar folosind asa-zisele tehnici de „bune relatii umane”, va fi perceput ca o manipulare. Oricat  de convingatoare, nici retorica, nici chiar bunele intentii nu aduc roadele scontate; daca nu exista incredere, sau e prea sovaitoare, nu se pot pune temeliile unei reusite de durata. Numai bunatatea si loialitatea autentice dau viata unei metode.

Multi dintre cei care se bucura de o consideratie „secundara” – altfel spus, de recunoastere sociala a talentelor lor – au un caracter lipsit de „grandoarea primara” sau loialitate. Mai devreme sau mai tarziu, veti putea face aceasta constatare, urmarindu-i in orice relatie de durata pe care o au, fie cu un asociat in afaceri, fie cu sotia, cu un prieten sau cu un adolescent aflat in criza de identitate.

Comunicarea cea mai elocventa se face la nivelul caracterului.

Dupa cum a scris Emerson: „Ceea ce esti imi rasuna atat de tare in ureche, incat nu pot auzi ceea ce-mi spui.”

„Eficienta in 7 trepte”, Stephen Covey – gasesti cartea aici

Am regasit cu drag informatiile despre Etica Personalitatii si Etica Caracterului.

Programele de dezvoltare personala de tot felul la care participam, poate ani de zile, ne ajuta sa functionam pe pilot automat.

Marele nostru dusman (pilotul automat), care ne impiedica sa continuam autoslefuirea in fiecare zi a vietii. Ce tip de Etica preferam in cele din urma?

Cititul e delicios!

Laura – Brokerul de carte

 

Acest articol a fost publicat în Leadership -Stephen Covey. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.