Stilul dominatie-si-control

„In ciuda aspectelor sale negative, stilul dominatie-si-control poate avea un loc important in repertoriul liderului IE, daca este folosit judicios.
 
De exemplu, liderii care administreaza o criza in mediul de afaceri, cum ar fi o schimbare radicala urgenta, pot gasi ca stilul dominator este extrem de eficient – mai ales in faza initiala – pentru a debloca obiceiurile profsionale inutile si pentru a-i mobiliza pe oameni sa faca lucrurile altfel.
 
Unul dintre directorii executivi care a participat la cercetarea noastra a aplicat cu maiestrie stilul dominator atunci cand a fost angajat in calitate de director al unui departament, pentru a schimba lucrurile intr-o companie de produse alimentare care mergea in pierdere. A inceput prin a actiona in forta in primele saptamani, pentru a semnala schimbarile pe care intentiona sa le opereze.
 
De exemplu, membrii echipei manageriale de top se intalneau regulat intr-o sala de conferinte impresionanta, mai degraba intimidanta, si stateau in niste scaune gigantice, in jurul unei mese cu blat de marmura, care „arata ca pupitrul navei Starship Entreprise” din serialul de televiziune Star Trek”, dupa cum spunea noul director al departamentului. Distanta dintre oameni inabusea discutiile spontane, si intalnirile in sine erau scrobite – nimeni nu indraznea vreodata sa devieze cursul discutiei. (cartea aici)
 
Pe scurt, sala de conferinte simboliza lipsa dialogului si a colaborarii autentice intre membrii echipei manageriale cu vechime.
 
Pentru a semnala trecerea catre deschidere, noul director a desfiintat incaparea – o miscare evident in stil dominator -, obtinand efecte pozitive.
Din acel moment, echipa manageriala s-a intalnit intr-o sala obisnuita de conferinte, „unde oamenii pot sa discute intre ei”, dupa cum a afirmat noul director.
 
A folosit aceeasi abordare in cazul unui set de manuale foarte detaliate de luare a deciziei, care specificau cine trebuie sa participe inainte de a se lua o decizie manageriala.
Noul sau avertisment: „fara manuale si fara acte care sa tot circule la nesfarsit.” „Vreau ca aomenii sa vorbeasca intre ei”, ne-a explicat directorul. „Oricine simte nevoia poate sa vina la intalnirile comitetului executiv si sa spuna: ” Iata la ce lucrez – am nevoie de ajutorul si ideile voastre.” „Vreau sa reprezentam o resursa pentru oameni, nu doar o simpla stampila.” (cartea aici)
 
Transmitand aceste mesaje, noul director a fost vehement si implacabil. Insa tacticile sale vehemente au functionat, pentru ca el a atacat vechea cultura, si nu oamenii.
De fapt, a explicat foarte limpede ca le apreciaza talentele si abilitatile. El considera ca doar maniera lor de a lucra trebuia sa se schimbe simtitor.”
 
„Inteligenta emotionala in Leadership”, Daniel Goleman , Annie McKee, Robert Boyatzis (cartea aici)
 
Ca manager, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea organizationala, este obligatorie, nu optionala.
 
Totul incepe cu autoeducatia.
Aceasta iti ofera posibilitatea sa intelegi mai bine contextele de comunicare complexe in care esti implicat.
 
Ca aspirant la o pozitie manageriala, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea organizationala, este obligatorie, nu optionala. Totul incepe cu autoeducatia.
 
Ca angajat, intr-o organizatie cat de mica, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea cu colegii, este obligatorie, nu optionala.
Totul incepe cu autoeducatia.
 
Ca simplu cetatean, care respira si isi traieste viata, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea cu ceilalti cetateni, este obligatorie, nu optionala.Totul incepe cu autoeducatia.
 
Ca parinte, care are responsabilitatea educarii copiilor, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea cu copiii, este obligatorie, nu optionala.Totul incepe cu autoeducatia.
 
Ca partener, care isi doreste sa fie iubit, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea cu partenerul, este obligatorie, nu optionala.Totul incepe cu autoeducatia.
 
Ca prieten, care isi doreste relatii autentice cu oamenii valorosi din viata sa, autoeducatia in privinta inteligentei emotionale necesara in comunicarea cu acestia, este obligatorie, nu optionala. Totul incepe cu autoeducatia.
 
Poate stilul dominator nu este potrivit tutror rolurilor interpretate zilnic de fiecare dintre noi. Poate citind despre stilurile mentionate de autor, reusim sa facem 2 lucruri:
1.Sa avem un repertoriu variat de stiluri in comunicarea cea de toate zilele, pentru ca recunoastem stilurile preferate/utilizate de altii
2. Sa comunicam, inclusiv dominator, pentru a schimba contexte si nu pentru a ofensa sensibilitatea interlocutorilor/angajatilor/colegilor/partenerilor/copiilor…
 
Sa citim macar. Cititul e delicios! (cartea aici)
 
Laura – Brokerul de carte
Acest articol a fost publicat în Inteligenta - Daniel Goleman. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.