Emotiile inteligente in Leadership

Motto :
“Responsabilitatea fundamentala a liderilor este aceea de a induce trairi pozitive celor pe care ii conduc.
Rolul de baza al conducerii este de natura emotionala.” 
 
Cuprins:
Partea intai: Puterea inteligentei emotionale (cartea aici)
Conducerea bazata pe inteligenta emotionala
Conducerea rezonanta
Neuranatomia conducerii
Repertoriul conducerii
Stiluri disonante. A fi aplicate cu precautie
 
Partea a doua : Cum se formeaza un lider
Cum sa deveniti un lider rezonant
Motivatia schimbarii
Metamorfoza. Aplicarea schimbarilor in conducere
 
Partea a treia : Construirea unei organizatii inteligente din punct de vedere emotional
Realitatea emotionala a echipei
Realitatea si viziunea ideala
Crearea unor schimbari durabile
 
Anexa A : EI versus IQ
Anexa B : Inteligenta emotionala
 
Am scris cartea aceasta mai ales ca urmare a reactiilor extrem de entuziaste, fara precedent, ale cititorilor la articolele « Cum se formeaza un lider ? » si « Conducerea care da rezultate » publicate in « Harvard Business Review ».
Noi sustinem ca responsabilitatea fundamentala a liderilor este aceea de a induce trairi pozitive celor pe care ii conduc. Aceasta se intampla atunci cand un lider creeaza rezonanta – un rezervor de elemente pozitive care elibereaza tot ce este mai bun in oameni. 
Credem ca dimensiunea aceasta de baza a activitatii de conducere, desi adesea invizibila sau complet ignorata, determina cat de bine vor functiona toate celelalte lucruri pe care le intreprinde un lider. Tocmai de aceea inteligenta emotionala – intelepciunea cu care ne traim emotiile – conteaza atat de mult pentru succesul conducerii. – (cartea aici)
In aceasta carte explicam nu numai motivele pentru care conducerea care aplica inteligenta emotionala genereaza rezonanta si deci performanta, ci si calea de a folosi puterea inteligentei emotionale – pentru liderii individuali, echipe ori organizatii intregi.
Descoperiri revolutionare din domeniul cercetarilor asupra creierului arata ca starile de spirit si actiunile liderilor au un impact enorm asupra celor pe care ii indruma si arunca o lumina noua asupra puterii pe care o are conducerea bazata pe inteligenta emotionala de a inspira si stimula pasiunea si entuziasmul, de a sustine motivatia si devotamentul oamenilor…O conducere toxica poate sa invenineze climatul emotional de la locul de munca.”
 
Conducea bazata pe inteligenta emotionala
 « Liderii adevarati ne impresioneaza. Ne trezesc pasiuni si stimuleaza tot ce e mai bun in noi. Daca incercam sa explicam de ce sunt atat de eficienti, vorbim despre strategie, viziune sau idei percutante. Insa realitatea este la un alt nivel, fundamental : liderii adevarati fac apel la emotii.
Indiferent ce-si propun liderii – sa creeze strategii sau sa mobilizeze echipele sa actioneze – succesul lor depinde de CUM actioneaza…”
 
Ce impact au starile de spirit asupra rezultatelor
« Emotiile sunt foarte intense, trecatoare, iar uneori perturba munca ; starile de spirit includ de regula sentimente mai putin intense, mai durabile, si, in principiu, nu interfereaza cu actiunea imediata. Iar un episod emotional lasa, de regula, o stare de spirit corespunzatoare, care persista : un flux subtil, continuu de sentimente, care circula prin intregul grup.
Desi emotiile si starile de spirit pot sa para lipsite de importanta d.p.d.v. profesional, ele au consecinte reale asupra desfasurarii activitatilor.
Anxietatea moderata a liderului poate sa actioneze ca un semnal ca un anumit element necesita mai multa atentie si mai multe precautii.
Un val neasteptat de manie poate sa atraga atentia liderului asupra unor probleme urgente…sa-l faca sa-si redirectioneze energia, indepartandu-se temporar de problemele cotidiene catre gasirea unei solutii, cum ar fi cresterea eforturilor organizatiei de a elimina cazurile acele probleme .
 Atat dispozitiile bune, cat si cele proaste tind sa se perpetueze, in parte pentru ca ele influenteaza perceptiile si amintirile : cand oamenii sunt binedispusi, vad partea pozitiva a situatiei si lucrurile bune din ea, in vreme ce, daca sunt indispusi, se opresc asupra partii negative.
…Iata de ce un angajat care are o relatie dificila cu seful sau ese prizonierul propriei suparari, care ii preocupa gandurile, iar corpul este incapabil sa se calmeze : « M-a enervat atat de tare la ultima sedinta, incat azi-noapte abia am reusit sa adorm ». ..
 
Calitatea dispozitiei dicteaza calitatea muncii – (cartea aici)
« Cand oamenii se simt bine, ei dau tot ce au mai bun.
Sentimentele de bunastare lubrifiaza eficienta mentala, ajutandu-i pe oameni sa inteleaga mai usor informatiile, sa aplice mai bine regulile de decizie in cazul unor judecati dificile si sa fie mai flexibili in rationamentele lor…
Ca o consecinta, oamenii sunt mai increzatori in abilitatea lor de a atinge un obiectiv, sunt mai creativi, mai apti in a lua decizii si mai dispusi sa-si ofere ajutorul. »
 
Conducerea rezonanta
« Sub indrumarea unui lider IE, oamenii se bucura de un nivel comun de intelegere. Impartasesc idei, invata unii de la altii, iau decizii in colaborare si finalizeaza actiunile. Intre ei se formeaza o legatura emotionala, care le permite sa-si pastreze concentrarea chiar si in miezul schimbarilor si incertitudinii profunde… »
 
Demagogul
«  Cunoscand faptul ca liderii capabili isi racordeaza discipolii la propriul ritm emotional, ne confruntam cu realitatea teribila a faptului ca, de-a lungul istoriei, demagogii si dictatorii s-au folosit de aceeasi abilitate in scopuri deplorabile.
In comparatie cu liderii rezonanti, demagogii raspandesc mesaje emotionale foarte diferite, unele care stranesc emotii negative, in special un amestec de teama si furie…
Vraja demagogiei functioneaza prin mijlocirea emotiilor negative, un registru care suprima sperantele si optimismul, ca si capacitatea autentica de inovare si imaginatia creatoare.
In schimb, conducerea rezonanta intemeiata pe un set comun de valori constructive, face ca emotiile sa reverbereze intr-un registru pozitiv.
Oamenilor li se insufla incredere, vorbinduli-se despre ceea ce este posibil, conturandu-se astfel o aspiratie colectiva… »
 
Neuranatomia conducerii
« Rezonanta, in termenii functionarii creierului, se traduce prin sincronizarea centrilor emotionali intr-un sens pozitiv. Nu uitati ca una dintre cele mai puternice si directe cai de a realiza o astfel de conexiune rezonanta de la creier-la-creier este rasul. » 
 
Intr-un studiu mentionat in carte, sunt mentionate cele 4 competente ce s-au dovedit a fi punctele forte ale liderilor comparati cu manageri ale caror performante erau medii :
1.Dorinta de a obtine rezultate
2.Abilitatea de a lua initiativa
3.Talentul de a colabora si de a lucra in echipa
4.Capacitatea de a conduce o echipa
 
Gestionarea relatiilor
“Gestionarea relatiilor » face parte din triada autocunoasterii, alaturi de “stapanirea de sine” si “empatia”
« Gasim aici cele mai evidente instrumente ale conducerii.
Printre ele, persuasiunea, gestionarea conflictelor si colaborarea.
Gestionarea competenta a relatiilor se reduce la managementul emotiilor celorlati. Pentru aceasta este nevoie ca liderii sa fie constienti de propriile emotii si sa se armonizeze empatic cu oamenii pe care ii conduc.
Managementul relatiilor nu este totusi atat de simplu precum pare.
Nu e vorba numai de o atitudine prietenoasa, desi oamenii cu abilitati sociale pronuntate sunt rareosi rautaciosi.
Gestionarea relatiilor s-ar traduce mai degraba printr-o atitudine prietenoasa cu un scop : calauzirea oamenilor in directia buna, fie ca e vorba de acordul asupra unei strategii de marketing, fie de entuziasm fata de un nou proiect… »
 
Stiluri de conducere pe scurt :
-Vizionar
-Sfatuitor
-Colegial
-Democratic
-Promotor
-Dominator
 
„Inteligenta emotionala in Leadership”- Daniel Goleman, Annie McKee, Richard Boyatzis – (cartea aici)
 
Pentru fiecare stil, autorul ne spune 3 lucruri:
1.Cum creaza rezonanta
2.Impactul asupra climatului
3.Cand este recomandat
 
Aflam raspunsuri la intrebari extrem de importante :
Cum se formeaza un lider vizionar ?
Cum se formeaza un lider consilier ?
Cum se formeaza un lider colegial ?
Cum se formeaza un lider democratic ?
 
Stilurile disonante
 
Despre stilul promotor  aflam:
-cand da rezultate bune acest stil
-in ce faza a ciclului de viata al organizatiilor este indicat
-de ce este recomandat sa fie utilizat cu reserve
-de ce otraveste climatul de munca
-ingredientele acestui stil
 
Despre stilul dominator aflam :
–         cum arata abordarea dominatoare
–         cand functioneaza stilul dominator
–         ce presupune acest stil
 
In concluzie, cartea este impartita in trei mari parti : in prima aflam despre importanta inteligentei emotionale si principalele aspecte care ne conduc spre performanta, in a doua parte aflam ca un lider se formeaza, nu se naste, autorul exemplificand foarte amanuntit etapele formarii, iar in a treia parte avem liderul in actiune, alaturi de echipa alaturi de care trebuie sa genereze rezultate performante.
 
Vremea stilurilor de conducere clasice, in care omul este doar o resursa organizationala, buna de exploatat, au apus. Cea mai buna dovada este aparitia termenului « Leadership ».
Managerul care gestioneaza resurse, are responsabilitatea imbunatatirii permanente a abilitatilor de comunicare si dezvoltarea propriilor competente specifice de inteligenta emotionala.
Doar asa poate ajunge « tot mai sus ».
Cartea este un veritabil instrument educational, util tuturor celor care constientizeaza complexitatea raporturilor de comunicare in care sunt implicati zilnic.
 Este o lectura obligatorie in formarea managerilor si a liderilor.
Pentru toti cei care isi doresc o viata profesionala implinita.  – (cartea aici)
 
Cititul e delicios! 
 

Laura -Brokerul de carte

Acest articol a fost publicat în Inteligenta - Daniel Goleman. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.