Masina gratuita – model de afacere

„Asa cum Ryanair a redefinit industria transporturilor aeriene, mutand accentul de pe vanzarea locurilor din avion pe vanzarea calatoriei in sine, Better Place redefineste industria auto. Intr-o epoca in care benzina e foarte benzina e foarte scumpa, oamenii isi dau seama ca pretul unei masini este mai mare decat suma pe care o platesc pentru a o cumpara – se adauga si cheltuielile de exploatare, care pot sari de 3000$ pe an. Inspirandu-se de la companiile de telefonie mobila, Better Place planuieste sa ofere masinile pe gratis, vanzand kilometri parcursi la un pret mai mic decat cel pe care l-ati plati pentru o masina traditionala.

Acest lucru este posibil pentru ca masinile Better Place sunt electrice, iar electricitatea este mai ieftina decat benzina. Daca semnati un contract pe 3 ani (si locuiti in Israel, Danemarca, Australia si golful San Francisco), Better Place va va da o masina gratuita. O veti incarca acasa, unde veti folosi  un incarcator special, sau la statiile publice de incarcare, spre care va va orienta GPS-ul de la bordul masinii.

Diferenta actuala dintre preturile benzinei si al echivalentului de energie electrica, pe mila parcursa, in Israel, prima piata pe care a testat-o Better Place, este de 3$ pentru un galon. In tarile unde accizele la carburanti sunt ridicate si unde se foloseste mult energia regenerabila…poate ajunge la 4$. Better Place foloseste aceasta diferenta de pret pentru a acoperi costul masinilor pe care le da gratis.

Compania are in vedere doua tipuri de clienti: cei care cumpara masina si primesc bateria pe gratis, si cei care le primesc pe amandoua pe gratis.

Better Place vrea ca oamenii din prima categorie sa simta ca economisesc ceva, asa ca isi fixeaza pretul pentru energia consumata pe mila parcursa sub cel al echivalentului in benzina.

Pariul companiei e acela ca benzina se va scumpi mai rapid decat electricitatea, pentru ca resursele de petrol sunt limitate, in timp ce sursele de electricitate nu sunt.

Daca un sofer conduce 10.000 mile intr-un an la costul de 0.15$/mila, si Better Place ofera un pret de 0.12$, in timp ce costul electricitatii este, de fapt, 0.02$, castigul companiei este de 10 centi pentru fiecare mila, adica 1000$ profit anual brut de 1000$, care, in timp, acopera costul bateriilor (un acumulator rezistent cca 10 ani).

Pentru a doua categorie de clienti, Better Place va pune un pret mai mare pe mila parcursa, pana la 0.50$ (15.000$/an), care e suficient pentru a acoperi atat costul masinii, cat si pe cel al bateriei.

Iar afacerea devine din ce in ce mai rentabila, pe masura ce benzina se scumpeste, in comparatie cu electricitatea.

Beneficiile non-economice sunt si mai mari: masinile nu mai emit gaze cu efect de sera, iar economia devine mai putin dependenta de petrolul provenit din alte tari. Acest lucru ii permite companiei Better Place sa beneficieze de subventiile guvernamentale, care ii vor acoperi mare parte din infrastructura, atunci cand serviciul se lanseaza intr-o tara. Compania se va extinde in acele zone unde calculele economice sunt cele mai avantajoase.”

„Gratuit”, Chris Anderson

Da, suna interesant. Sa invatam din experienta altora cum se construiesc afaceri in jurul conceptului de gratuitate.Sa citim macar!

Laura -Brokerul de carte

Acest articol a fost publicat în Gratuitatea-model de afacere. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.