Inchirierea bicicletelor – succes in Paris, esec in Bruxelles

„In Paris, navetistii pot imprumuta in orice zi o bicicleta pentru 30 de minute, fara sa plateasca nimic. Lansata in 2007 si finantata prin publicitate, compania Vélib (vélo libre) are acum 1451 de statii, cu 20.000 de biciclete. Servicii asemanatoare au fost lansate in Barcelona, Montreal si Washington. JCDecaux, firma care sustine Vélib, ofera acelasi tip de servicii, cu succes, in Lyon si Viena. Totusi, serviciul de biciclete Cyclocity, deschis in Bruxelles, este un esec.

De  ce in Paris serviciul prospera, iar in Bruxelles e un dezastru?

  • Nu-i buzunari pe oameni, pentru maruntis!

In Paris, biciclistii au dreptul la un numar nelimitat de plimbari de cate 30 de minute, odata ce au platit taxa de abonament (1 € pe zi, 5 € – o saptamana si 29 € pentru tot anul). Pentru ceea ce depaseste o jumatate de ora se plateste: 1€ pentru 60 de minute, 3€ -90 de minute, 7€ – doua ore s.a.m.d.

In Bruxelles, biciclistii nu platesc decat 10€ pe an, dar trebuie sa scoata bani din buzunar de fiecare data cand folosesc o bicicleta – 0.50€ pentru fiecare 30 de minute. In Belgia, sistemul e aplicat invers: numai biciclistii care fac curse lungi ies mai bine la socoteala in Bruxelles decat in Paris. Insa durata medie a unei calatorii intr-un oras de marirea Bruxelles-ului este de 20 de minute.

Morala: oamenii prefera sa plateasca o taxa globala, dupa care sa calatoreasca nelimitat cu bicicleta pe gratis, in loc sa simta tot timpul presiunea contorului pornit, care sa le strice distractia.

  • Mai multe biciclete in mai multe locuri inseamna mai multi utilizatori.

Cu 20.000 de biciclete parcate in cele 1451 de statii imprastiate de-a lungul si de-a latul intregului Paris, Velib poate servi mai multi rezidenti ai numeroaselor cartiere si nu se limiteaza doar la anumite parti ale orasului. Drept urmare, multi dintre clienti sunt navetisti zilnici.

Comparati asta cu Bruxelles unde nu sunt decat 250 de biciclete disponibile in 23 de statii concentrate in centrul orasului. …De ce nu s-ar extinde reteaua si in alte parti ale orasului? Deoarece compania concurenta, Clear Channel, detine contracte pe anumite regiuni, iar Cyclocity nu-si mai poate aseza statiile sustinute prin publicitate in aceste zone.”

„Gratuit” – Chris Anderson

Un alt exemplu de afacere construit in jurul conceptului de gratuitate.

Sa ne inspiram din aceste exemple. Sa citim macar.

Laura -Brokerul de carte

 

Acest articol a fost publicat în Gratuitatea-model de afacere. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.