Tip de gratuitate – Ryanair – studiu de caz

„In fiecare an, in jur de 1,3 milioane de pasageri zboara de la Londra spre Barcelona. Un bilet la compania low-cost Ryanair, cu sediul in Dublin, nu costa decat 20$ (10 lire). Exista zboruri la fel de ieftine si spre alte destinatii, iar directorul Ryanair a declarat ca spera ca intr-o buna zi va putea oferi toate locurile din avion gratuit (poate prin intermediul jocurilor de noroc, dupa ce isi va transforma avioanele in cazinouri zburatoare). Cum se poate, asadar, ca un zbor peste Canalul Manecii sa fie mai ieftin decat taxiul pana la hotel?

Costurile companiei Ryanair pentru un zbor, pe pasager, sunt de 70$, de la Londra la Barcelona.

Iata cum este recuperata suma:

-20$  pretul biletului

-30$ taxa pentru doua bagaje d ecala

-3,5$ o sticla de apa

-4$ prioritatea la imbarcare

-6$ taxa pentru cumpararea biletelor cu cartea de credit

-5,5$ bani recuperati de la zborurile mai scumpe

-1$ venituri din publicitate pe pasager, pentru o ora de zbor

Total 70$

Deci:

1. Micsoreaza costurile: îmbarcarea si debarcarea pasagerilor se face direct de pe pista, pentru a reduce taxele percepute la poarta de imbarcare. Compania negociaza si taxe mai scazute apeland la aeroporturi mai putin frecventate, dornice sa-si mareasca traficul.

2. Creste preturile pentru serviciile auxiliare. Ryanair are preturi ridicate pentru mancarea si bauturile servite la bord, se percep tarife pentru preimbarcare, pentru verificarea bagajelor si pentru imbarcarea copiilor, compania preia o parte din castigul obtinut de pe urma inchirierilor de masini si a rezervarilor la hotel facute prin intermediul site-ului sau, percepe taxe pentru reclamele de la bord si impune o taxa pentru cei care vor sa utilizeze cardul, la cumpararea biletelor de zbor.

3. Compenseaza pierderile prin tarife mai mari. In zile aglomerate, acelasi zbor poate costa mai mult de 100$.

Luat in sens strict comercial, termenul „gratuit” reflecta o serie de semnificatii si modele de afaceri diferite. Uneori „gratuitatea” nu este chiar „gratuita”.

„Gratuit” – Chris Anderson

Majoritatea dintre noi cunoastem acest model de afacere. Avem si in Romania exemple.

Sa continuam sa citim despre alte modele de gratuitate…

Laura- Brokerul de carte

Acest articol a fost publicat în Gratuitatea-model de afacere. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.