Napoleon si furtul de arta

1.Cine a furat din patrimoniul cultural al vechii Mesopotamii in 2003, cand Saddam Hussein a fost dat jos de la putere?

2. Ce contributie a avut baronul Dominique-Vivant Denon – directorul general al muzeelor franceze pe vremea lui Napoleon?

3. Ce sustinea insusi Imparatul Napoleon cand lua operele de arta ale natiunilor cucerite?

4. Cum a fost construit departamentul de egiptologie al muzeului Luvru?

5. Ce atitudini transante a avut Hitler despre arta in 1933? – (detalii aici)

Spolium inseamna “pielea jupuita de pe un animal” si este folosit cam de 700 de ani.

“Practica luarii de prazi de razboi dateaza chiar de mai multa vreme…Cand au pradat Ierusalimul, soldatii romani au luat cu ei vestigii religioase. In timpul caderii Constantinopolului, dinn 1204, venetienii au furat Caii din San Marco, realizati din bronz, dar si alte comori, pe care le-au pastrat aproape 600 de ani”.

„Muzeul Operelor Disparute” – Simon Houpt – (cartea aici)

In viziunea autorului, Napoleon Bonaparte a fost, in timpul lui, unul cei mai mari hoti de arta.”

Din 1796 pana in 1815, cat armatele lui Napoleon maturau Europa si Egiptul, supunandu-si adversarii cu viteza fulgerului si cu o strategie extraordinara, imparatul le-a cerut sfatul unui pictor si unui arheolog. Cunoscut ca „Ochiul lui Napoleon”, baronul Dominique-Vivant Denon a devenit, in 1802, director general al muzeelor franceze, realizand liste de achizitii impresionante, care sa satisfaca dorinta stapanului sau. El l-a insotit pe Napoleon in expeditiile din Austria, Polonia si Spania unde, in 1797, a supravegheat mutarea de la Venetia a acelorasi Cai din San Marco, facuti din bronz.

Unele persoane care nu faceau parte din guvern au profitat de haosul provocat de razboaiele napoleoniene pentru a pune mana pe opere de arta in folos personal. Fracois Lefebvre, un francez care era curator la Muzeul  Albertina din Viena, la inceputul secolului al XIX-lea, fie a furat pe fata, fie a vandut ilegal probabil sute de opere al lui Albrecht Durer, principalul artist al Renasterii germane… Probabil ca i-a fost usor lui Lefevbre sa scape, caci furtul sau era o picatura intr-o galeata, fata de ce isi insuseau oamenii lui Napoleon…

Insa imparatul sustinea ca lua operele de arta pentru gloria poporului francez, nu pentru sine. Laocoon (mare preot grec) si numeroase alte obiecte de tezaur au fost instalate in muzee de stat, ca, de exemplu, Luvru, ale carui proprietati s-au extins rapid ca urmare a expeditiilor militare. Departamentul de egiptologie al muzeului a fost cladit pe bazele oferite de jaful napoleonian.”

Din cuprins (comanda aici):

  1. Imparatul furtului de arta
  2. Cuceritorul pe post de critic de arta
  3. Focurile in aer liber din Tuileries
  4. Povestea unei familii
  5. Afectati din cauza confiscarii de arta
  6. Ultima dorinta a lui Hitler
  7. Saturnaliile naziste
  8. Despagubirile lui Stalin
  9. Colectionari de arta intreprinzatori

Sa citim despre patrimoniul de arta al omenirii si mijloacele prin care a fost strans in muzeele din toata lumea pentru noi toti. Sau nu.

Cititul e delicios! – (cartea aici)

Laura – Brokerul de carte

 

Acest articol a fost publicat în Patrimoniul disparut. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.