„Poveste cu un gand stranutat” – Laura Grunberg

« Un gand firav si bun, gandul unui baietel de 7 ani, s-a ratacit prin lume si nu-si doreste altceva decat sa –l regaseasca pe cel caruia ii apartine. Dar, desi se spune despre ganduri ca pot zbura, nu este usor pentru Gand cel Bun sa invete cum sa se descurce. Va fi, pe rand, rapit de plagiator, atras intr-un brainstorming care mai-mai sa-l coste viata, va fi luat prizonier de un timp cu memorie de elefant, manipulat de un creator de publicitate, pus la trebuiri serioase de marele filosof Descartes si transformat intr-un erou de carte pentru copii. Va descoperi, de asemenea, ca in lume sunt foarte multe ganduri pierdute, care trebuie adoptate si adoptate si ingrijite.

Micul Cititor va intra, asadar, pe urmele lui Gand cel Bun, intr-o poveste care-l va invata sa respecte gandurile altora si mai ales, sa nu le abandoneze pe ale sale, asa cum fac uneori, prea grabiti, oamenii mari. »

 O poveste care m-a fascinat prin subtilitatea mesajului si prin modul in care face referire la notiuni de inteligenta emotionala, spirit civic, importanta diferentelor culturale si spiritul de initiativa , pe intelesul Micului Cititor.

O poveste in care nu moare nimeni, nu este nimeni ranit, nu se petrec fapte violente si, cel mai important, in care se atrage atentia asupra conceptului « Gand »

Personajul principal este  Gand cel Bun  .

Acesta are tot felul de experiente, prin intermediul carora Micului Cititor i se introduc notiuni importante, la care poate fi ajutat de parinti sa reflecteze.

Contine 15 povesti, cu aventurile lui Gand cel Bun si intrebari punctuale , cu spatiu de raspuns, pentru a-l antrena pe cititor sa isi exprime opinia. O modalitate subtila de a deveni personaj de poveste si de a constientiza gandurile proprii.

Cuprins :

1. Intalnirea cu Ingerasul Parcarilor si botezul

2. Zborul

3. Furtuna de ganduri

4. Calatorie in strainatate

5. Ramas pe ganduri

6. Memorie de elefant

7. Rene si gandurile lui

8. Fara caciulita

9. Insolatie

10. Transformarea

11. Implicarea civica

12. In cap la Cara

13. Final de autoare

 Povestea ajuta parintele sa introduca in universul copilului o perspectiva noua asupra gandurilor.

« Fiecare om este cu gandurile lui si fiecare gand isi vede de treaba lui. Sunt ganduri bune sau rele, ganduri vesele sau triste, ganduri mai noi si ganduri mai vechi .Toate stam in capul lui si ne vedem de ale noastre. Ce avem de spus ii spunem lui Simon direct…O fi existand si un Inger al Gandurilor ? »

 Astfel, ajutam Micul Cititor sa reflecteze la propriile ganduri.Sa realizeze ca sunt in capul lui, ca uneori este bulversat de ele si nu ii dau pace, ca unele ii creaza o stare de bucurie…sau de tristete.

Mai mult, parintele poate sa ii explice, folosindu-se de povestea in care a intrat copilul, legatura directa dintre tipurile de ganduri si felul in care se simte la un moment dat copilul.

Cand se supara pe adult pentru ca nu ii da atentie, parintele poate sa ii exemplifice ca are capul plin de ganduri si ele ii distrag atentia ….

 « Niciodata Gand cel Bun nu a putut sa intre in capul fetelor si al femeilor »

Parintele poate sublinia diferentele dintre cum gandesc fetitele si cum gandesc baietii. Explicandu-i Micului Cititor ca exista diferente de intelegere, adultul  subliniaza si modul diferit in care functioneaza mintea masculina si cea feminina.

 « Uneori, acolo unde poposea provoca durere de cap….nu se potrivea deloc cu gandurile din capul respectiv »

Iata o metafora extraordinara pentru modul in care adoptam gandurile altor copii (verbalizate) si avem o durere de cap. Este o modalitate simpla, pe intelesul copilului, de a-i atrage atentia asupra faptului ca nu toate gandurile ii apartin ; multe le imprumuta si nu realizeaza acest aspect. Si nu ii sunt neaparat folositoare.

 « …Cand ajungea in minti de adulti,..deveneau mai veseli, mai relaxati..nu mai luau chiar totul in serios. »

Astfel, copilul poate intelege ce minunat este si pentru un adult sa dea in mintea copiilor uneori…, sa intre in universul lor. Ce avantaje are adultul care se transforma din cand in cand in copil… o minte mai relaxata…

 « …Avea multe de invatat din aceste opriri printre oamenii mai in varsta, cu multa experienta de viata pentru ca intalnea ganduri intelepte. »

Iata o metafora superba pentru a cultiva in mintea copilului ideea intelepciunii gandurilor bunicilor lor. Intelepciune pe care o are un gand este minunat asociata cu oamenii pe care copiii ii percep ca fiind “batrani”.

O ocazie de fructificat pentru a cultiva respectul pentru gandurile intelepte, si pentru posesorii lor, in perceptia Micului Cititor.

 « Era un gand romanesc intr-un cap plin cu ganduri englezesti. Probabil se agatase prea mult una dupa alta, de melodiile de la radio, mai toate in engleza, si asa trecuse granita…L-a apucat dorul de tara si de ganduri romanesti »

Copilul este familiarizat cu ideea de multiculturalitate, de comunicare. Un gand romanesc si unul englez nu pot comunica datorita barierelor lingvistice !

O ocazie superba pentru adult sa sublinieze de ce strainii nu ne inteleg prea bine si de ce noi nu ii intelegem pe acestia, ce rol are cunoasterea unei limbi straine, de ce ni se face dor de cei aflati departe cu care avem in comun limba romaneasca…

 « Aterizand intr-un cap chel si neacoperit a simtit ce inseamna insolatie. »

Iata cum prin poveste i se reaminteste copilului ce important este sa nu umbli prin soare, fara protectia pe care adultii o impun.

 « Descurajat, Gand cel Bun a fost atunci cat pe ce sa devina un Gand Rau : doar pentru asta aproape ca nu trebuia sa depuna vreun efort ».

Astfel, prin intermediul povestii, Micul Cititor poate intelege ca in spatele unei atitudini rautacioase din partea altui copil stau, de fapt, Ganduri Rele care au fost, poate candva, Ganduri Bune.

Mai mult, arata usurinta cu care poti deveni Gand Rau, efortul minim care se depune.

 « Si-asa observase el cum Gandurile Rele erau adesea mai apreciate, mai COOL, mai bagate in seama decat cele bune. »

Fara alte explicatii, prin fata ochilor micului cititor se vor derula scene in care alti copii, cu un comportament urat si agresiv, erau « populari » sau primeau suportul altor copii. O ocazie extraordinara sa puncteze parintele care sunt de fapt, gandurile pe care ar trebui sa le aiba copilul si la ce il ajuta asta.

 « ..Anunt pe site http://www.gandbun.ro : Un gand in plus nu costa nimic.Salvati Gandurile Pierdute »

Micul Cititor este conectat la modalitatile actuale de comunicare, la instrumentele care fac parte din prezentul lui, cu ajutorul carora poate sa ia atitudine si sa indemne oamenii sa adopte gandurile pierdute de altii.

Astfel, prin poveste, ii atrage atentia ca si el ar trebui sa isi pretuiasca gandurile bune mai mult, pentru a nu mai fi nevoite sa rataceasca prin lume.

Sunt indicati chiar si pasii ce trebuiesc facuti pentru a adopta un Gand Pierdut. Astfel, este incurajat, avand un scop si niste instrumente de comunicare la indemana, sa intocmeasca un plan si sa structureze etapele acestuia pentru a atinge scopul vizat.

 Se pune accent, prin poveste, pe ideea de implicare civica, pe responsabilitatea de a actiona spre binele altora, ca parte din comunitate :

« Peste tot unde ajungea, intalnea Ganduri Uitate, Abandonate precum copiii strazii. »

 Micului Cititor i se atrage subtil atentia asupra efectului daunator al Gandurilor Negre, ajunse in acest stadiu datorita nepasarii si neimplicarii celor care le-au avut candva in cap.

« De multe ori aceste ganduri deveneau Ganduri Negre pe care era deja periculos ca cineva sa le mai gaseasca, caci erau Ganduri Pesimiste, Triste”.

Prin intermediul povestii, micul cititor afla de legatura dintre ganduri si emotii. Un Gand Negru este un Gand Pesimis si Trist.

Continutul emotional al gandurilor este aspectul pe care autorul il subliniaza in diferite ipostaze din actiunea povestioarelor.

 Intrebarile adresate de autor Micului Cititor :

1.Tu ce crezi? Cu ce seamana un gand?

2. Deseneaza aici un gand al tau

3. Oare gandurile pot sa vada si sa vorbeasca?

4. Oare cum deosebesti un gand bun de un gand rau?

5. Deseneaza un gand bun si un gand rau

6. Nimeni nu ii controleaza pe oameni cu ce ganduri trec granita.De ce gandurile nu au nevoie de pasaport sau d ebuletin?

7. Oare si gandurile au ganduri?

8. Ce ganduri bune ai avut azi?Scrie-le mai josGandurile de ce oare au nevoie sa supravietuiasca?

9. Tu ai pierdut vreun gand bun?Scrie-l mai jos.

10. Imagineaza-ti mai multe finaluri ale povestii (final amuzant, final serios, final in versuri)

 Cartea este un veritabil instrument educational. O iubesc.

Ar trebui citita de  fiecare copil si de fiecare parinte de pe aceasta planeta.

Lecturarea si reluarea lecturii, in diverse etape traversate de Micii Cititori, le poate consolida perceptia asupra importantei pe care o au gandurile din capetele noastre, ale tuturor.

Cu ajutorul povestii, afla despre legatura dintre ganduri si emotiile traite.De ei si de altii.

Sa citim copiilor nostri si copiilor din noi „Poveste cu un gand stranutat”  a doamnei sociolog – Laura Grunberg

Laura -Brokerul de carte

Acest articol a fost publicat în Micul Cititor, Parintii citesc. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la „Poveste cu un gand stranutat” – Laura Grunberg

  1. http://vestidesprepovesti.ro/citeste-ma/poveste-cu-un-gand-stranutat/
    Noutăți:
    Variantă preliminară “Gând strănutat”, în limba engleză, traducere de Ruxandra Măndoiu (fișier PDF)
    “Poveste cu un Gând Strănutat”, pe lista cărţilor finaliste la primul concurs naţional de design de carte
    Maratonistă la Booktopia 2012
    Apariție: “Gând…”, în Revista cercurilor de lectură
    “Poveste cu un Gând strănutat”, finalistă la Best Book Design – Leipzig
    Nominalizare: Cea mai bună carte de copii şi tineret și Carte ilustrată
    Invitație: Școala privată Elf
    Gând strănutat, premiu la Radio Itsy Bitsy

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.