„Pentru ca…”

Din pacate, majoritatea parintilor nu le impartasesc copiilor sistemul lor de gandire, ci doar concluziile si parerile. Asta nu-i ajuta pe copii sa afle cum si de ce parintii lor au ajuns la aceste concluzii si pareri. De fapt, daca parintii continua doar sa le spuna copiilor care le sunt parerile si concluziile fara sa le arate cum au ajuns la ele, au toate motivele sa se astepte ca intr-o buna zi copiii sa le respinga ideile, convingerile si valorile. Este absolut esential sa-i invatati pe copii cum sa gandeasca.

Una dintre modalitatile de a le impartasi sistemul de gandire este sa insotiti orice concluzie sau parere impartasita de un pentru ca. Acest lucru va va aminti ca trebuie sa le explicati de ce simtiti si ganditi astfel. Totodata va va obliga sa examinati atent daca ati fost sau nu rationali si logici si va va motiva sa fiti rezonabili. Cand va impartasiti sistemul de gandire copiilor, le impartasiti si felul in care simtiti in ceea ce-i priveste.”

pag.94, „Explica-i copilului cum gandesti” – Educatia prin iubire- Ross Campbell

Asadar, valoarea lui „pentru ca” este imensa in contextul educatiei contemporane. Este usa care deschide universul comunicarii cu copiii nostri.

Cand am inceput sa ma imprietenesc cu „pentru ca”, m-am simtit teribil.

De ce trebuia (si inca mai trebuie) sa explic unui copil de 3 ani, de 4 ani, de 6 ani…ce sta in spatele deciziei luate, caruia el trebuia sa ii dea ascultare? Mai ales cand acest „pentru ca” are o asemenea forta de declansare a lui „de ce?”

A fost greu cu gasirea explicatiilor pe masura capacitatii lui de intelegere, a fost greu cu sinceritatea si acceptarea faptului ca nu exista totdeauna un motiv pertinent cat un automatism decizional mostenit, a fost foarte greu cu cascada „de ce-urilor”…

A meritat. Merita zi de zi.

Nu am comunicat doar propriile sentimente, cum mentioneaza autorul. Am creat  punti de comunicare veritabile cu fiul meu si cu mine insami. Am pregatit o minte si un suflet de copil pentru viitoarele acte de comunicare si de decizie, in care va fi implicat si pe care va trebui sa le gestioneze. Singur.

Este o munca titanica.

Cei mai curajosi vor transfera puterea lui „pentru ca” si in sfera activitatii manageriale. Vor comunica subordonatilor ce urmeaza dupa „pentru ca”… Efectele sunt, de cele mai multe ori, spectaculoase.

Sa avem curaj, sa mobilizam toate resursele de rabdare si sa folosim puterea lui „PENTRU CA”…

Laura -Brokerul de carte

 

Acest articol a fost publicat în Parintii citesc. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la „Pentru ca…”

  1. aurab zice:

    Nu am citit cartea, dar experienta de mama, si rezultatul unei fiice care imi spune ca este fericita („recunoscatoare” este de fapt cuvantul ei), ma fac sa spun :Da ! este adevarat!
    „Explicatiile” pe care si eu le dadeam, si acest „pentru ca” – la fiecare bombardament al „de ce-urilor”, au avut valoare in cladirea relatiei cu copilul meu.
    Desigur, sunt momente cand este nevoie de reguli, chiar daca copilul nu intelege de ce.
    Ar fi multe de raspuns la intrebarea „de ce” si „cum” dar eu am simtit ca cea mai mare valoare a avut-o faptul ca fiind acolo cu raspunsuri, explicatii, atunci cand ea avea nevoie, fiica mea s-a simtit….. „simtita” („beeing felt” -suna mai bine in engleza)
    Iar acest lucru poate da unui copil adevarata increderea in sine.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.